een project van Tot Heil des Volks
menu
Ervaringsverhalen
30-09-2015

Het verhaal van Marijke

Jarenlang streed Marijke voor een betere wereld, maar het lukte haar niet haar eigen leven op orde te krijgen. Ze worstelde met gebrokenheid en ontrouw. Ze bedroog en werd bedrogen. Tot het moment dat God haar de ‘genadeslag’ gaf. ‘God is zo anders dan alle bedrog en leugen van deze wereld. Hij is trouw.’

Marijke groeit op in de jaren zestig. De tijd van vrijheid, verandering en verzet tegen het establishment. Ze doet volop mee. De jongeren van toen walgden van de spruitjeslucht uit die tijd. ‘Het bestaan van de oudere generaties vonden we maar gezapig en burgerlijk. Wij zouden het wel eens even anders doen.’

Ondanks haar weerzin tegen dit alles, trouwt Marijke. Samen met haar man reist ze naar Zuid-Amerika om ontwikkelingswerk te doen. ‘De analyse van Karl Marx zag ik daar voor mijn ogen. Armoede. Uitbuiting. Geweld. Mijn oplossing was pacifisme en onderwijs. Saamhorigheid en solidariteit met de armen. Daar stond ik voor.’ Alle idealen ten spijt: het huwelijk loopt uit op een scheiding. ‘Mijn huwelijk was een soort vlucht. Ik zocht aandacht en veiligheid. Eigenlijk heb ik mij nooit ergens thuis gevoeld. Daarom snap ik hangjongeren zo goed. Ze dragen een masker van onverschilligheid, maar intussen zoeken ze wanhopig naar liefde.’

Noodlot
Na haar scheiding gaat haar zoektocht naar liefde door. Die vindt ze na enkele jaren bij een vrouw, Esmee. Samen trekken ze in een huisje. ‘Esmee zag wat in me. Ze vond mij bijzonder’, zegt Marijke. Maar toch, de onrust blijft. ‘Ik liep allerlei mensen en idealen achterna om veiligheid te vinden. Daarbij overschreed ik grens na grens. Ik was ontrouw, ook in mijn relatie met Esmee. In mijn ogen lag een schittering. Ik kon vrouwen verleiden en daar was ik trots op.’

Dan slaat het noodlot toe. Een auto-ongeluk zet het leven van Marijke op z’n kop. Ze loopt een ernstige whiplash op en kan niets meer zoals voorheen. Herstel is er nauwelijks. Daardoor raakt ze haar werk kwijt en belandt ze in de WAO. Esmee verzorgt haar al die tijd vol toewijding. Op een zonovergoten zondagmiddag in november maakt Marijke voor het eerst sinds het ongeluk weer een ritje met de bus. Alleen. Een wereldreis voor haar. ‘Ik zag eruit als een zombie’, herinnert Marijke zich. ‘Toch was er bij de bushalte een vrouw die mij aansprak. Zij vertelde mij over Jezus.

Hypocriete kerken
Marijke reageert vanuit haar gebruikelijke reflex en steekt een betoog af over ‘stomme christenen’ en ‘hypocriete kerken’. Het gesprek zet haar wel aan het denken. ‘Je moet niet naar de kerk kijken, maar naar Jezus’, had de vrouw haar bij de bus gezegd. Die woorden blijven hangen. En toevallig komt ze diezelfde vrouw weer een keer tegen. Er volgen wandelingen en gesprekken. ‘Die vrouw bij de bus was echt een engel. Zij was de eerste die echt naar mij luisterde, niet voor me wegliep, niet bang voor me was. Zij durfde vragen te stellen waardoor ik ging zien waarmee ik worstelde. Ze heeft mij laten zien wie Jezus is, dat Hij van me houdt, zóveel, dat Hij ook voor mij aan het kruis is gestorven.’

Dan komt het moment dat Marijke het uitschreeuwt naar God. ‘Jezus Christus, U bent toch als een licht naar de wereld gekomen, om een ieder die op U vertrouwt uit het donker te halen? Haal mij uit het donker, alstublieft!’ ‘Het ongeluk is Gods genadeslag geweest’, beseft zij nu. ‘God maakte mij zo ontvankelijk voor het Evangelie. Dat was al zo vlak na het ongeluk. Voor het eerst in mijn leven werd ik toen niet razend. Ik begon mijn zegeningen te tellen. Ik had een huis, een vriendin die voor mij zorgde. En ik leefde nog!’

Offer
De strijd houdt na haar bekering niet op. Integendeel. Want hoe zat het met haar seksuele geaardheid? Was ze zo geboren of zo geworden? ‘Mijn vriendin ging boeken over de homotheologie lezen. Deze theologen zeggen dat God vooral wil dat we niet eenzaam zijn. Op welke manier we die eenzaamheid oplossen, maakt niet uit. Ik moest daar niets van hebben. Er klopte iets niet. Ik riep het – gelukkig – weer uit naar God: Heer, wat wilt U nou toch?’

En God gaf antwoord, door Zijn Woord heen. ‘God bepaalde mij bij Genesis 22, waarin Abraham wordt opgedragen om de zoon die hij liefhad te offeren. Zo moest ik het liefste dat ik had offeren: mijn vriendin. Alleen omdat ik wist dat het Gods wil was, had ik, nee, kreeg ik de kracht om bij Esmee weg te gaan.’ Een tijd lang zwerft ze door het land, hier en daar op logeeradresjes. ‘Ik had alleen mijn viool en mijn bijbel. Mijn gevoel, dat lange tijd zat weggestopt, werd losgewoeld. In die tijd heb ik onbedaarlijk gehuild, maar juist toen ook Zijn vrede ervaren.’

Geen spelletje
Na maanden van zwerven komt er een flat vrij in een grote stad. Aanvankelijk denkt ze: ik op een flat? Nee toch? Maar God bemoedigt haar opnieuw. Dit keer door Psalm 16: ‘Heer, mijn enig bezit, mijn levensbeker, U houdt mijn lot in handen. Een lieflijk land is voor mij uitgemeten, ik ben verrukt van wat mij is toebedeeld.’

Een vriend wijst Marijke op de hulpverlening van Different. Ze aarzelt. Haar vroegere beeld van ‘vieze christenen die homo’s willen genezen’ is ze nog niet helemaal kwijt. Toch besluit ze bij Different voor hulp aan te kloppen. Daar krijgt ze geen spijt van. ‘Het belangrijkste dat ik bij Different geleerd heb, is samen bidden. Gods aanwezigheid geneest. Daar kan geen enkele therapie of module tegenop. Ik leerde dat mijn beeld van relaties en seksualiteit is misvormd door de zonde. Door beschadigingen en gebrek aan liefde. En ik reageerde daar weer verkeerd op, vanuit drift, wanhoop en ongeloof.’

‘Meer en meer ontdekte ik dat seks geen spelletje is. Seksualiteit is heilig, want het brengt nieuw leven voort. Als je zegt dat seksualiteit bedoeld is voor het huwelijk, word je al snel bestempeld als moraalridder. Maar binnen de grenzen die God stelt raak je niet bekneld, maar ben je vrij, en krijgt het leven glans en diepgang. Jezus is de zin van het leven. Hij alleen kan ons gelukkig maken.’

Gevangen in liefde
‘Ik ben pas op mijn 55e tot bekering gekomen. Soms denk ik: waarom zo laat? Heer, waarom hebt U mij niet eerder uit die duistere troep gehaald? Maar ik zie nu wel heel scherp het verschil tussen licht en duisternis. God is zo anders dan de pijn en leugen van deze wereld. Hij is betrouwbaar. Hij zegent en beschermt je als je Zijn geboden gehoorzaamt.’

‘Ik ben nog steeds wel eens bang dat mijn oude verlangen met mij aan de haal gaat. Dat wil ik echt niet meer! Soms lijkt het alsof ik weer verstrikt raak in die oude fuik. Maar ik weet mij nu gevangen in Gods liefde, en Jezus haalt mij er steeds weer uit. Het water waarin ik nu in zwem, is schoon: God wil in mijn gevoel zijn en in mijn verlangen, en mij daarin genezen. God heeft mij bevrijd van veel onrust, van zondige gedachten, van die schittering in mijn ogen. En Hij gaat verder met mij. Ik heb bedrogen en ben bedrogen. Maar God is getrouw. Hij belooft in Hosea 2:19: “Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de HERE kennen.” Dat is de belofte waarop ik bouw.’

De naam Marijke is gefingeerd.

Cookies helpen om u een betere gebruikerservaring te bieden. Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. OK Meer informatie